Strona główna

Od 1 stycznia 2018 r. strona nie jest aktualizowana.

Tematyka wolności słowa została przeniesiona na stronę główną
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dostępną na: www.hfhr.pl

Podatek medialny PDF Drukuj Email
Wpisany przez Wiktoria   
Środa, 20 Styczeń 2010 20:16
Klub Lewicy ma nowy projekt ustawy medialnej. Dokument dotyczy wyłącznie sposobu finansowania TVP i Polskiego Radia, jego założenia jeszcze w tym tygodniu mają być zaprezentowane dziennikarzom. Według nieoficjalnych informacji projekt zakłada, że na media publiczne przeznaczony byłby określony procent podatku dochodowego.

W sumie z podatku CIT i PIT, według szacunków Lewicy, na misję publiczną w mediach przeznaczone byłoby ok. 900 mln zł rocznie; najwięcej zyskałyby TVP i Polskie Radio, ok. 10 proc. mogłoby być przeznaczone na misyjne produkcje w mediach komercyjnych.

"Projekt jest gotowy. W czwartek lub piątek zorganizujemy konferencję prasową na ten temat" - powiedział w poniedziałek PAP wiceprzewodniczący sejmowej komisji kultury Jerzy Wenderlich (Lewica).

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski ocenia, że każdy projekt zmierzający do zwiększenia finansowania mediów publicznych jest dobry, ale 900 mln zł to "trochę za mało, biorąc pod uwagę zadania mediów publicznych". "To nie są pieniądze, które pozwalają rozwinąć regionalną ofertę mediów publicznych" - powiedział PAP Kołodziejski. "Namawiałbym do szczodrzejszej propozycji" - dodał.

900 mln zł oznaczałoby jednak, że radio i telewizja otrzymają kilkaset milionów złotych rocznie więcej niż obecnie, w sytuacji załamania się wpływów abonamentowych. Ostatni raz media publiczne dysponowały takimi środkami w 2007 r., kiedy z abonamentu uzyskano 880 mln zł. W 2008 roku ten wpływ wyniósł - 730 mln zł, a w 2009 r. ok. 650 mln zł.

Według prognoz KRRiT z końca 2009 r., w 2010 TVP i Polskie Radio mają uzyskać z abonamentu poniżej 400 mln zł. Z tego TVP miałaby otrzymać między 90 a 120 mln zł, Polskie Radio - między 100 a 130 mln zł, a regionalne spółki Polskiego Radia - między 107 a 140 mln zł. zł.

W przypadku TVP oznaczałoby to, że wpływy z abonamentu pokryją tylko - jak wyliczył zarząd spółki - 7 procent kosztów jej funkcjonowania.


Żródło: Rzeczpospolita  (18 stycznia 2010 r.) - Podatek medialny

LAST_UPDATED2
 
pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie