Strona główna

Od 1 stycznia 2018 r. strona nie jest aktualizowana.

Tematyka wolności słowa została przeniesiona na stronę główną
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dostępną na: www.hfhr.pl

Założenia projektu ustawy medialnej. KRRiT w drodze losowania PDF Drukuj Email
Wpisany przez Wiktoria   
Środa, 10 Luty 2010 14:53
Zamiast kilkunastu złotych abonamentu - 8 zł opłaty audiowizualnej, odebranie KRRiT kompetencji wyboru władz mediów publicznych, a w zamian wyłanianie ich w losowaniu - to niektóre założenia projektu ustawy medialnej, którą przygotowują środowiska twórcze.
Dziś założenia projektu otrzymali wszyscy członkowie Komitetu Mediów Publicznych. Jeśli zaakceptują dokument w obecnym kształcie po trzecim marca mogłyby się rozpocząć konsultacje społeczne z jednej oraz poszukiwanie politycznego poparcia dla projektu z drugiej strony.

Jedna z podstawowych zmian, jakie zakłada projekt to likwidacja abonamentu, który obecnie płacony jest od odbiornika radiowego i telewizyjnego oraz zastąpienie go powszechną opłatą audiowizualną w wysokości 8 zł, która byłaby płacona wraz z PIT-em przez każdą pracującą osobę. - Przy czym osoby najuboższe byłyby zwolnione z tej opłaty, bądź całkowicie odliczały ją od podatku - zaznaczył Strzembosz.

Projekt zakłada też rewolucję w strukturze mediów publicznych. Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji odbiera się kompetencje wyboru rad nadzorczych TVP i Polskiego Radia.

Komitet jest powoływany w specyficzny sposób - spośród 250-osobowego zasobu kadrowego, do którego członków wskazują organizacje pozarządowe, organizacje twórców, dziennikarzy, konferencje rektorów szkół wyższych, artystycznych oraz pięć różnych organizacji samorządowych.

Z tak wyłonionej 250-osobowej grupy losuje się 50-osobowy Komitet Mediów Publicznych. Ten z kolei, po przeprowadzeniu otwartego konkursu, wybiera siedmioosobową Radę Mediów Publicznych. - Jedyną metodą, żeby się dostać do władz mediów publicznych jest wygranie losowanie, a więc trudno będzie tam wprowadzić swoich, partyjnych kandydatów - zapowiedział Strzembosz.

Na jednostki mediów publicznych składać mają się wszystkie dotychczasowe spółki mediów publicznych, czyli tzw. duże radio i TVP oraz regionalne rozgłośnie radiowe i oddziały telewizyjne plus Portal Mediów Publicznych.

Medialny projekt twórców nie jest jedynym. Nowelizację prawa medialnego przedłożyła też w ostatnim czasie Lewica. Posłowie tego klubu także chcą likwidacji abonamentu rtv. Zastąpiłaby go tzw. misyjna opłata publiczna uzyskiwana dzięki odpisowi od podatku PIT i CIT. Lewica nie podaje kwoty jednostkowej opłaty, według jej wyliczeń media publiczne otrzymywałyby w ten sposób rocznie około 950 mln złotych. Klub chce też wprowadzenia tzw. licencji programowych.

Komitet Obywatelski Mediów Publicznych to inicjatywa ludzi kultury i nauki, zainicjowana podczas wrześniowego Kongresu Kultury w Krakowie. Tworzy go kilkadziesiąt osób, a w skład Rady Patronackiej Komitetu wchodzą: Magdalena Abakanowicz, Maria Janion, Wojciech Kilar, Janusz Krasny-Krasiński, Olga Lipińska, Adam Myjak, Wiesław Myśliwski, Krzysztof Penderecki, Witold Sobociński, Wisława Szymborska, Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz, Krzysztof Zanussi.

Komitet ma też czterech pełnomocników, których rolą jest m.in. zebranie w całość postulatów poszczególnych komisji. Są to: Agnieszka Holland, Iwo Zaniewski, Jacek Żakowski oraz Maciej Strzembosz.
Poparcie dla obywatelskiego projektu już na starcie prac Komitetu zadeklarował premier Donald Tusk. Także szef klubu PSL Stanisław Żelichowski zapowiedział, że zarekomenduje swojemu klubowi poparcie projektu.



Źródło: Gazeta Wyborcza (10 lutego 2010 r.)

Projekt ustawy medialnej


 
LAST_UPDATED2
 
pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie