Strona główna

Od 1 stycznia 2018 r. strona nie jest aktualizowana.

Tematyka wolności słowa została przeniesiona na stronę główną
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dostępną na: www.hfhr.pl

Misyjne programy w telewizji PDF Drukuj Email
Wpisany przez Wiktoria   
Piątek, 19 Marzec 2010 22:40
Wszystko, co zarobimy na reklamach, wydajemy na misję - tłumaczą władze TVP. Z raportu, jaki ujawniła właśnie telewizja publiczna, wynika jednak, że na programy misyjne wydawane jest coraz mniej pieniędzy. Okazuje się także, że pod "misję" można podciągnąć seriale "Klan" czy "M jak miłość", bo "propagują wartości rodzinne".


Władze TVP opublikowały roczny raport z wykorzystania wpływów abonamentowych na realizację misji. W jego wstępie czytamy, że "na powszechną dyskusje o roli mediów publicznych, połączoną z ostrą krytyką instytucji abonamentu nakłada się bardzo niekorzystna sytuacja finansowa Spółki. Pozwala ona mówić o najpoważniejszym kryzysie w dziejach polskich mediów publicznych, mogącym podkopać fundamenty ładu medialnego w naszym kraju".

Zapytaliśmy mieszkańców Warszawy, jak rozumieją misję telewizji publicznej. - Telewizja publiczna powinna przestać produkować seriale, bo nie pokazują one prawdziwego życia - komentowała mieszkanka miasta.
Oprócz abonamentu TVP finansuje produkcję programów misyjnych także zyskami z reklam. Władze telewizji publicznej przekonują, że w ubiegłym roku na realizację misji wydała wszystkie zarobione przez siebie pieniądze. Ze sprawozdania opublikowanego przez spółkę z Woronicza wynika jednak, że na "misję" wydaje się coraz mniej. W zeszłym roku było to 1,73 mld zł. Aby zrealizować swoje zadania misyjne TVP musiała dołożyć 300 mln zł z abonamentu i ponad 1,2 mld zł z wpływów z reklam. (to o 160 mln mniej niż z 2008 r.). Potwierdziły się więc informację, że dziura budżetowa na Woronicza wyniesie ok. 200 mln zł. Według przewodniczącego rady nadzorczej TVP Bogusława Szwedo nie będzie to mniej niż 150 mln zł.

Skąd wzięła się suma 1,7 mld, jakie TVP miałoby wydać na "misję"? - Rozumiem, że ktoś to policzył i ktoś się pod tym podpisał - mówi "DGP" Szwedo.
Media publiczne są dla całego społeczeństwa, (...) a ludzie chcą się dobrze rozerwać - uważa Grzegorz Napieralski z SLD. - To też jest element mediów publicznych - dodał.
Eksperci nie wierzą jednak we wiarygodność danych zawartych w raporcie. - To sprawozdanie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.  - uważa medioznawca, prof. Maciej Mrozowski.

Według ustawy o radiofonii i telewizji to sam nadawca publiczny może stwierdzić, jakie programy mają charakter misyjny. Ustawa z 1992 r. nie definiuje misji telewizji publicznej. Artykuł 21 mówi bowiem, że "publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu".
.

Według TVP wartości misyjne szerzą więc seriale "Klan", albo "M jak miłość". Propagują one bowiem wartości rodzinne.
Głos w tej sprawie misyjności telewizyjnych seriali zabrał rzecznik TVP. W przesłanym nam komentarzu stwierdził, że "realizacja misji publicznej obliguje TVP do tworzenia audycji rozrywkowych, które obejmują także filmy i seriale fabularne, telenowele, sitcomy produkcji krajowej i zagranicznej, w tym także "M jak Miłość", "Plebania" oraz "Klan". Powołał się przy tym na wymieniony artykuł 21 ustawy o radiofonii i telewizji. Jak sam podkreślił, misją TVP nie są jedynie " reklamy komercyjne, telesprzedaż, zwiastuny sponsorowane i audiotele".
Z dokumentu opublikowanego przez TVP wynika, że na zadania misyjne trafia coraz mniej pieniędzy. Obcinanie funduszy najmocniej odczuły niszowe kanały tematyczne.

TVP Kultura dostała w tym roku 28 mln zł. W poprzednim ta suma wynosiła 35 mln. Na TVP Historia przeznaczono o 2,6 mln zł mniej niż rok temu. Najgorzej sytuacja wygląda dla Teatru Telewizji. Budżet na produkcję spektakli telewizyjnych obcięto o 5 mln zł. Zastrzyk finansowy odczuła jedynie redakcja programów dla dzieci. jej budżet wyniósł 41 mln zł.



Źródło: TOK FM ( 16 marca 2010 r.)-
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,7666335,Seriale__Klan__i__M_jak_milosc__to_tez_misja_TVP_.html

 
pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie