Strona główna

Od 1 stycznia 2018 r. strona nie jest aktualizowana.

Tematyka wolności słowa została przeniesiona na stronę główną
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dostępną na: www.hfhr.pl

Inicjatywa, by zakazać wyświetlania reklam z niezdrową żywnością PDF Drukuj Email
Wpisany przez Wiktoria   
Czwartek, 24 Czerwiec 2010 21:41
Przekaz reklamowy i świat realny to dla dzieci prawie to samo. To założenie przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (czeka na wdrożenie do polskiego systemu), która m.in. ma chronić przed nadużywaniem marketingu dziecięcego.
Projekt założeń do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizjizakłada wprowadzenie definicji audycji dla dziecii w celu skuteczniejszego egzekwowania obowiązującego zakazu przerywania reklamami audycji dla dzieci. Ministerstwo Kultury, autor projektu założeń, proponuje, aby audycję dla dzieci zdefiniować jako audycję, która ze względu na czas nadania i zawartość programową jest skierowana głównie do odbiorców w wieku do 12 lat. Obejmie więc ona także filmy np. rysunkowe – tłumaczy Małgorzata Zielińska, prawnik w kancelarii Furtek Komosa Aleksandrowicz. Dziś w ustawie o radiofonii i telewizji nie ma definicji audycji dla dzieci, więc nadawcy telewizyjni przerywają reklamami, mimo zakazu takiej praktyki (art. 16a ust. 6 pkt 4 ustawy), np. filmy rysunkowe adresowane do najmłodszych. Uznają, że są to filmy fabularne, które można przerywać reklamami w telewizji komercyjnej. Dlatego tak istotna jest definicja audycji dla dzieci, która obejmie też filmy dla osób Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma być wyposażona w kompetencje do przeciwdziałania umieszczaniu w audycjach dla dzieci treści promujących niezdrową żywność.

Chodzi o ochronę przed przekazami reklamującymi tzw. junk food (chipsy, frytki, batony, koloryzowane napoje itp.). Organizacje konsumenckie postulują wprowadzenie całkowitego zakazu promowania oraz reklamowania w radiu i telewizji niezdrowej żywności, i to nie tylko przy audycjach dla dzieci, ale i dla dorosłych.– Proponuje się więc, by KRRiT, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia, mogła określać sposób umieszczania w programach przekazów handlowych dotyczących artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których nadmiar w codziennej diecie jest niewskazany, tak aby przekazy takie nie towarzyszyły audycjom dla małoletnich i nie były ich elementem – wyjaśnia Małgorzata Zielińskaponiżej 12. roku życia.
Branża reklamowa nie widzi szczególnego problemu w kreowaniu reklamy dla dzieci. Jest ona dojrzała, odpowiedzialna i etyczna i poradzi sobie nawet z tymi ograniczeniami.


Źródło: Rzeczpospolita ( 23 czerwca 2010 r.)-
http://www.rp.pl/artykul/212825,497860_Filmy_dla_dzieci_nie_beda_przerywane_reklamami.html

LAST_UPDATED2
 
pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie