Od 1 stycznia 2018 r. strona nie jest aktualizowana.

Tematyka wolności słowa została przeniesiona na stronę główną
Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, dostępną na: www.hfhr.pl

Apel TVP o pomoc finansową PDF Drukuj Email
Piątek, 11 Grudzień 2009 22:15
Telewizja Polska apeluje o pomoc finansową państwa. Jeżeli to niemożliwe, ratunkiem dla telewizji publicznej będzie zgoda na emitowanie reklam bez ograniczeń. TVP przewiduje w tym roku rekordową stratę w wysokości 200 milionów złotych.

Sytuację finansową TVP zaprezentował w środę dziennikarzom tymczasowy, ustępujący zarząd (w środę kończą się przesłuchania kandydatów do nowych władz telewizji): p.o. prezes Tomasz Szatkowski i Małgorzata Wiśnicka-Hińcza.

"Dyskryminujące przepisy"

Według nich na 200 mln zł straty złożyły się: spadające wpływy z abonamentu rtv oraz "dyskryminujące" przepisy, które ograniczają emisję reklam w TVP i nie zezwalają na przerywanie nimi programów.
"Straty wynikające z nierównej konkurencji i dyskryminacji TVP wynoszą kilkaset milionów zł" - stwierdza spółka w przekazanym dziennikarzom materiale prasowym. Przedstawiciele zarządu nie odpowiedzieli jednak wprost na pytanie, czy będą wnioskować o zmiany ustawowe, zezwalające TVP na przerywanie programów reklamami. -Mamy pewne pomysły - mówił jedynie Szatkowski.

Zarząd alarmuje, że w przypadku braku działań naprawczych, w 2010 r. TVP może być zmuszona do: rezygnacji z części misyjnych produkcji, likwidacji niektórych ośrodków regionalnych, dalszej redukcji zatrudnienia (w grudniu kończą się w TVP zwolnienia grupowe, które objęły 403 osoby), ograniczenia inwestycji oraz zaprzestania wspierania produkcji filmowej.

"Działania naprawcze"

"Działania naprawcze" mają być dwojakie. Po pierwsze TVP oczekuje, że Ministerstwo Skarbu Państwa jako właściciel spółki podwyższy jej kapitał (o 200 mln zł). TVP stawia bowiem zarzuty, że "destabilizacja" spółki wynika z działania "władz państwowych, które przyczyniły się do znacznego zmniejszenia wpływów abonamentowych, przy utrzymaniu przepisów dyskryminujących TVP na rynku reklamy".

TVP apeluje też do ministra, by włączył się w prace Sztabu Kryzysowego Mediów Publicznych, który pracuje nad zwiększeniem wpływów abonamentowych.
Jak wskazuje TVP, wpływy z abonamentu zaczęły gwałtownie spadać w 2007 r. - wówczas telewizja otrzymywała z tytułu tej opłaty ponad 500 mln zł, zarejestrowano też blisko 250 tys. nowych odbiorników. W 2008 r. abonament dla TVP wyniósł już ok. 460 mln zł, a nowych odbiorników zarejestrowano ok. 35 tys. Od początku 2009 r. wpływy abonamentowe TVP topnieją już w drastycznym tempie, do ok. 200 mln zł. Prognoza na rok 2010 zakłada zaś między 90, a 120 mln zł.

Według wyliczeń TVP, przyszłoroczne wpływy z abonamentu "pokryją tylko 7 procent kosztów funkcjonowania telewizji publicznej". - 100 mln to 25 proc. kosztów utrzymania ośrodków regionalnych TVP. Oznacza to, że w 2010 r. cały abonament zostanie przekazany na ośrodki - powiedziała Wiśnicka-Hińcza.

Pozostała działalność misyjna oraz zadania zlecone przez administrację państwową (np. akcja promująca powszechny spis rolny, którą TVP wycenia na ok. 70 mln zł czy kampania informacyjna GIS na temat grypy) musiałyby być sfinansowane z komercyjnych środków TVP.

Te jednak także topnieją - w 2009 r. przychody z reklamy spadły w TVP o blisko 12 proc. Na 2010 r. prognozuje się stagnację lub minimalny wzrost tych przychodów - od 0,5 do 1,5 proc. TVP stwierdza, że "bez zmiany przepisów" zwiększenie tych wpływów nie będzie możliwe.


Żródło: Gazeta Wyborcza ( 9 grudnia 2009 r.)-
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,7348230,TVP_apeluje_o_pomoc__Rekordowe_straty__200_mln_zl.html
 

Tematy pokrewne

pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie