Strona główna O programie Aktualności programu Komentarz do proponowanych zmian w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Komentarz do proponowanych zmian w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną PDF Drukuj Email
Piątek, 25 Sierpień 2017 12:25
Media ujawniły wczoraj „projekt” zmian w ustawie o o świadczeniu usług drogą elektroniczną, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt wprowadza m.in. regulacje dotyczące przeciwdziałania nadmiernemu blokowania przez administratorów portali internetowych (np. portali społecznościowych), treści dodawanych użytkowników, doprecyzowuje tzw. procedurę notice and take down (art. 14 ustawy) czy wprowadza rozwiązania mające na celu identyfikację tzw. fake newsów. Mamy nadzieję, że jest to jedynie wstępna propozycja zmian, która zostanie poddana następnie rzetelnym konsultacjom społecznym.   

Projekt wzbudził duże kontrowersje. Dla portalu Wirtualne Media skomentowała go Dorota Głowacka, prawniczka HFPC:

- Część zaproponowanych rozwiązań jest dla mnie nie do końca jasna, więc trudno mi je w pełni ocenić. Jednocześnie jednak część z nich – jak sądzę – ma zmierzać do realizacji pewnych koncepcji, które uważam za słuszne. Mam na myśli przede wszystkim te propozycje, które są próbą ograniczenia arbitralności decyzji podejmowanych np. przez administratorów stron internetowych dotyczących blokowania treści dodawanych przez użytkowników. Jedną z nich jest zaproponowany mechanizm kontroli sądowej zjawiska tzw. overblockingu (czyli nieuzasadnionego, nadmiernego blokowania treści zgodnych z prawem). Dziś w takich sytuacjach nie mamy oczywistych narzędzi prawnych, z których można by skorzystać. Tym bardziej, że poruszamy się trochę we mgle – kryteria, którymi kierują się np. portale społecznościowe przy podejmowaniu decyzji o blokowaniu nie są często jasne i nie istnieje też przejrzysta procedura odwoławcza. Z drugiej strony, trzeba podkreślić, że portale nadal będą musiały reagować na zgłoszenia bezprawnych treści dodawanych przez użytkowników (np. na mowę nienawiści) pod groźbą poniesienia odpowiedzialności. Projekt nie zmienia tej zasady – tłumaczy Dorota Głowacka.

- Pamiętajmy, że portale, na których użytkownicy mogą dodawać własne treści, takie jak portale społecznościowe, mają dziś ogromny wpływ na przepływ informacji w sieci. Wpływają więc m.in. na to jak korzystamy z wolności słowa czy na ochronę naszego prawa do prywatności w internecie. Dlatego też w naszym interesie jest, aby szanowały one nasze prawa, a państwo dopilnowało tego, m.in. tworząc odpowiednie mechanizmy kontroli nad tymi podmiotami, które – w razie potrzeby - pozwolą nam efektywnie dochodzić naszych praw (zarówno wtedy, kiedy staniemy się ofiarą overblockingu, jak i ofiarą nienawistnych komentarzy) – komentuje Dorota Głowacka.

Głowacka, oceniając propozycje Ministerstwa Cyfryzacji, podkreśla, że niektóre z zaproponowanych zapisów mogą w praktyce okazać się bardzo trudne do egzekucji. Dotyczy to zwłaszcza instytucji tzw. sądów 24-godzinnych, które miałyby rozpatrywać spory między użytkownikami a administratorami stron internetowych. - Z pewnością wyzwaniem będzie natomiast wprowadzenie w praktyce tak szybkiego postępowania sądowego, jak proponują autorzy projektu (oby nie pozostało ono tylko na papierze). Rozważyłabym jednak objęcie taką przyśpieszoną procedurą nie tylko przypadków overblockingu, ale także sytuacji odwrotnych, tj. gdy portal ignoruje zgłoszenia dotyczące faktycznie bezprawnych treści (takie sytuacje znają z własnego doświadczenia chociażby organizacje walczące z „hejtem” w sieci). Nie widzę powodu, aby wprowadzać w takich sytuacjach różne standardy – pierwszy przypadek jest groźny dla wolności słowa, ale w drugim możemy mieć do czynienia koniecznością ochrony innego prawa człowieka – np. prawa do prywatności czy ochrony przed dyskryminacją – ocenia Dorota Głowacka.

Czytaj więcej na: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ministerstwo-cyfryzacji-szykuje-rewolucje-w-polskiej-sieci-czy-rzeczywiscie

 
pomorskie zachodniopomorskie warmińsko-mazurskie podlaskie mazowieckie kujawsko-pomorskie lubuskie wielkopolskie łódzkie dolnośląskie opolskie śląskie świętokrzyskie małopolskie podkarpackie lubelskie