
OBYWATELSKA KOMISJA DOBREJ WOLI 
C/O  HELSIŃSKA  FUNDACJA   PRAW   CZŁOWIEKA   

00  -  018    WARSZAWA,   UL.   ZGODA   11  

 

 

 

 

 

Teresa Bogucka   

Jacek Fedorowicz 

Andrzej Friszke  

Andrzej Kaczyński 

Anka Kowalska 

o. Stanisław Opiela  

Krzysztof Piesiewicz 

Arkadiusz Rybicki 

Andrzej Rychard  

Danuta Stołecka 

Hanna Świda Ziemba   

o. Ludwik Wiśniewski  

Henryk Wujec  

 

Kontakt:: 

Andrzej  Kaczyński 

601 229 098 

Danuta Stołecka  

608 648 088 

 

 

 
Komunikat Obywatelskiej Komisji Dobrej Woli 

  
Warszawa, 28 czerwca 2010 

 
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy Obywatelska Komisja Dobrej Woli 
zmagała się głównie z jednym problemem – z artykułem 31 ustawy o IPN, 
który  pozwalał odmówić oskarżonemu udostępnienia dokumentów 
„wytworzonych przez wnioskodawcę lub przy jego udziale w ramach czynności 
wykonywanych w związku z jego pracą lub służbą w organach 
bezpieczeństwa państwa albo w związku z czynnościami wykonywanymi w 
charakterze tajnego informatora lub pomocnika przy operacyjnym zdobywaniu 
informacji”. W praktyce oznaczało to, że osoba, o której upowszechniono 
wiadomości  iż współpracowała z organami bezpieczeństwa PRL – nie mogła 
poznać materiałów, na których oskarżenia się opierały. W sytuacji, kiedy nie 
godziła się z zarzutami – nie mogła się do nich odnieść, tym samym nie miała 
szansy obrony. Do tyczących jej akt mógł zajrzeć historyk, każdy dziennikarz, 
ale już nie członek naszej komisji. IPN traktował nas jak pełnomocników osób, 
które walczyły z np. medialnymi pomówieniami. 
Komisja podjęła zatem próbę zwrócenia uwagi na niekonstytucyjność art. 31. 
Pisaliśmy w tej sprawie do Rzecznika Praw Obywatelskich, zwracaliśmy się do 
rektora UJ by wziął pod uwagę niemożność obronienia się przed zarzutami  
swego pracownika i powstrzymał sankcje jakimi Uniwersytet go obłożył (bez 
skutku). Sytuacja stała się absurdalna, kiedy Trybunał Konstytucyjny 
zakwestionował zasadę uniemożliwienia obrony lustrowanym przez media lub 
środowiska, ale usunął ją z artykułu 30 ustawy, pozostawiając w artykule 31. 
Mimo wskazania niekonstytucyjności przepisu, niedopuszczanie przez IPN 
ludzi do materiałów, które były podstawą ich obciążania było stałą praktyką.  
Uznawaliśmy, że nie ma woli politycznej, aby sytuację zmienić. Dopiero 
jesienią ub. roku pojawił się projekt nowelizacji, będący próbą przełamania 
impasu dotyczącego m. in. opisanego tu zjawiska.  Członek naszej Komisji, 
Arkadiusz Rybicki został sprawozdawcą sejmowym projektu nowelizacji 
ustawy o IPN. Jego, znane nam stanowisko w sprawach lustracji, wynikało z 
wierności dla zasad sprawiedliwości i praworządności, a zarazem dobrej 
znajomości realiów lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Nowelizacja, 
którą przeprowadził przez parlament  otwierała dostęp do akt IPN wszystkim. 
Niekonstytucyjny art. 31 przestał istnieć. Zrobił to, co należało zrobić- 
nowelizacja, którą przeprowadził przez parlament otwierała dostęp do akt IPN 
wszystkim, niekonstytucyjny art. 31 przestał istnieć. 
Wkrótce potem Aram zginął w katastrofie pod Smoleńskiem. Żegnamy go z 
żalem i poczuciem wielkiej straty. 

  
 

Opisujemy dwie sprawy, które w ostatnim czasie zakończyły się wyrokami 
sądu – w obu wypadkach uniewinnione z zarzutu współpracy z SB  zostały 
osoby pomówione przez dziennikarzy.   
Bożena Brzezińska walczyła przed różnymi instancjami o swoje dobre imię 
pięć lat, Marcin Libicki przeszło dwa lata, próbowano zniszczyć jego dobre 
imię, załamała się też jego kariera polityczna, jako że PiS z powodów 
lustracyjnych nie wystawił go  w wyborach do Parlamentu Europejskiego. 
 
 
 



   

 2 

Sprawa Bożeny Brzezińskiej 
 
Po pięciu latach od zniesławienia jej w mediach Bożena Brzezińska, była działaczka „Solidarności” 
w Koninie, dowiodła w dwu procesach - karnym przeciwko dziennikarzowi, który ją oszkalował i  
lustracyjnym, że pomówienie jej o donoszenie na innych działaczy opozycji do Służby 
Bezpieczeństwa było bezpodstawne, oparte na niekompletnych, nierzetelnie interpretowanych oraz 
fałszywie i wybiórczo przywoływanych dokumentach z archiwum Instytutu Pamięci Narodowej. 
W stanie wojennym Brzezińska kierowała prężnym Ośrodkiem Kultury Chrześcijańskiej przy 
konińskiej parafii św. Maksymiliana Kolbego. W swoim środowisku była uznawana za zasłużoną 
działaczkę opozycyjną. W marcu 2005 roku Krzysztof Dobrecki, również były działacz 
"Solidarności", a wówczas wydawca i dziennikarz tygodnika "Przegląd Koniński", powiadomił ją, że 
z akt, które jako pokrzywdzony otrzymał w IPN, wywnioskował, że była ona donosicielką, i że 
opublikuje artykuł o jej współpracy z SB. Brzezińska zaprzeczyła oskarżeniu. Niezwłocznie 
wystąpiła do IPN o przyznanie jej statusu pokrzywdzonej i udostępnienie akt na swój temat. Pod 
koniec marca 2005 roku Dobrecki ogłosił w "Przeglądzie Konińskim" artykuł zatytułowany wielką 
czcionką na pierwszej stronie "Brzezińska donosiła do SB". Dzień wcześniej artykuł został  
zapowiedziany plakatami rozklejonymi w całym mieście. W maju Dobrecki i jego gazeta ponowili 
oskarżenie i akcję plakatową: "IPN potwierdza. Brzezińska donosiła do SB". Oba artykuły były 
licznie cytowane w wielkopolskich mediach. 
W obronie zaatakowanej wystąpiło kilka znanych osób ze świata kultury, które w stanie wojennym 
współpracowały z prowadzonym przez nią Ośrodkiem Kultury Chrześcijańskiej, Stefan Bratkowski 
bronił jej w "Rzeczpospolitej", przewodnicząca Rady Etyki Mediów Magdalena Bajer wysłała list do 
redakcji "Przeglądu Konińskiego" krytykujący Dobreckiego za "nieodpowiedzialne wykorzystanie 
dostępu do akt IPN". W późniejszym okresie "Rzeczpospolita" i "Gazeta Wyborcza" ogłosiły 
obszerne reportaże wykazujące bezpodstawność zarzutów rozgłoszonych w "Przeglądzie 
Konińskim".  
W sierpniu 2005 roku IPN odmówił Brzezińskiej uznania jej za pokrzywdzoną i udostępnienia jej 
akt. Złożyła odwołanie od tej decyzji, prezes IPN odpowiedział na nie po dwóch latach, w 2007 
roku, po wejściu w życie nowelizacji ustawy o Instytucie, m.in. znoszącej status pokrzywdzonego. 
Odmowę podtrzymał sąd administracyjny. Brzezińskiej nie przysługiwał również proces lustracyjny 
(o który wnosiła), ponieważ nie pełniła funkcji publicznych. 
W czerwcu 2005 roku Brzezińska wytoczyła Dobreckiemu proces karny o zniesławienie. Dzięki 
temu mogła zapoznać się ze swoimi aktami z IPN. Nie było w nich zobowiązania do współpracy z 
SB, żadnych podpisanych przez nią donosów, protokołów ani pokwitowań. Informacji, zapisanych 
w notatkach funkcjonariuszy SB jako pochodzące od niej, nie mogła udzielić, ponieważ dotyczyły 
one osób i spraw, z którymi nie miała do czynienia. Zapoznała się z pismem IPN do Dobreckiego, 
w którym została zidentyfikowana jako KO [kontakt operacyjny] "Bebet", oraz odkryła, że w innych 
dokumentach SB z lat 1983 - 1989 kryptonim "Bebet" odnosi się do podsłuchu założonego w jej 
mieszkaniu. Instytut nie poczuwał się jednak do obowiązku wyjaśnienia tej rozbieżności ani innych, 
budzących wątpliwości notatek esbeków. Brzezińska odkryła wreszcie, że w aktach IPN nie 
występował w ogóle pseudonim "Bejbi", który Dobrecki zmyślił i przypisał jej w swoich publikacjach. 
Wyrok w maju 2007 roku był korzystny dla dziennikarza, sąd rejonowy w Koninie nie uznał, by 
dopuścił się on zniesławienia. Wskutek apelacji sąd okręgowy w Koninie polecił sprawę rozpatrzeć 
ponownie. W listopadzie 2009 roku sąd rejonowy uznał Krzysztofa Dobreckiego za winnego 
zniesławienia Bożeny Brzezińskiej i skazał na zapłacenie grzywny, nawiązki i kosztów procesu. 
Sąd wytknął dziennikarzowi bezkrytyczne posłużenie się esbeckimi notatkami i brak weryfikacji 
zgromadzonego materiału i orzekł, że nie było podstaw do sformułowania zarzutów postawionych 
Brzezińskiej. 22 kwietnia 2010 roku sąd okręgowy podtrzymał ten wyrok. 
12 maja 2010 roku sąd okręgowy w Poznaniu rozpatrzył wniosek Brzezińskiej o autolustrację. 
Prokurator z Biura Lustracyjnego poznańskiego oddziału IPN po zbadaniu dokumentów wniósł o 
uznanie, że Brzezińska donosicielką nie była i zgodnie z prawdą zaprzeczała pomówieniom o 
współpracę z SB. Takiej właśnie pomocy, polegającej na poprawnym zinterpretowaniu akt, IPN nie 
chciał jednak udzielić zniesławionej kobiecie przez blisko pięć lat.  
Krzysztof Dobrecki obecnie jest współpracownikiem Laboratorium Reportażu przy Instytucie 
Dziennikarstwa  Uniwersytetu Warszawskiego. Nie przeprosił Bożeny Brzezińskiej.  
 
Sprawa Marcina Libickiego 
 
Jesienią 2007 w publikowanym przez IPN katalogu osób publicznych, co do których zachowały się 
dokumenty SB , znalazło się nazwisko Marcina Libickiego.  
20 listopada 2007 w gazecie „Polska. Głos Wielkopolski” ukazał się artykuł  Krzysztofa M. 
Kaźmierczaka pt. „Europoseł PiS Marcin Libicki współpracował z wywiadem PRL?”.   



   

 3 

Przez 2,5 roku w kilkunastu tekstach autor dowodził, że Marcin Libicki był tajnym 
współpracownikiem, że zablokował dziennikarzom dostęp do swoich akt w IPN, a oni jednak dotarli 
i stwierdzili, że był wykorzystywany jako źródło informacji, że był kontaktem operacyjnym, że został 
zarejestrowany jako kandydat na TW. Że trwają poszukiwania  kolejnych dokumentów, że „Polska 
Głos Wielkopolski” dotarł do takich , które pogrążają Marcina Libickiego – bezpieka wysyłała go na 
zachód i wykorzystywała do inwigilacji radia Wolna Europa i  struktur NATO. Że miał 10 
paszportów, które w PRL były rarytasem. Że historyk IPN Sławomir Cenckiewicz ocenia, iż 
znalezione dokumenty są obciążające. Że wiadomo, jak wyglądałaby teczka Libickiego i jest  
nadzieja, że zostanie odnaleziona.  
Opinie historyków broniących Libickiego autor kwituje nie odnosząc się do ich argumentów, ale do 
ich życiorysów. Zarzuca Biuru Lustracyjnemu IPN,  że wnosi przed sądem lustracyjnym  o uznanie, 
że Marcin Libicki nie był tajnym współpracownikiem, a nie zna wszystkich materiałów, np. że w 
1968 planowano Libickiego pozyskać jako TW.  23 lutego 2010 Krzysztof M. Kaźmierczak kończy 
swój cykl tekstem „Wyrok korzystny dla Libickiego” i podkreśla, że stało się to z braku dowodów – 
dokumenty zostały zniszczone, a funkcjonariusze SB wezwani na świadków mieli amnezję jak na 
zawołanie.  
Domniemania  dziennikarza przedstawione z dużą dozą pewności zakładają, że Libicki 
rozmawiając z okazji paszportowej i odpowiadając na pytania dotyczące wuja pracującego w Radiu 
Wolna Europa i jego znajomych oraz nie odmawiając stanowczo wszelkich kontaktów - postawił się 
automatycznie w roli pomocnika organów, bez względu na to, jak te organa go określały: kontakt 
operacyjny, kontakt obywatelski, kandydat na TW.  
Prokurator IPN oraz sąd lustracyjny  oceniły materiały SB odmiennie, niż „Głos Wielkopolski”.  22 
lutego 2010 Sąd Okręgowy w Poznaniu orzekł, że Marcin Libicki nie skłamał twierdząc, iż nie 
współpracował z organami bezpieczeństwa PRL. Sąd, opierając się na tych samych dokumentach, 
które dziennikarzowi posłużyły do zniszczenia polityka, uznał, że materiał dowodowy nie daje 
podstaw do zarzutów, raczej wskazuje na to, że Libicki był obiektem zainteresowania służb z 
powodu jego kontaktów rodzinnych i przyjacielskich. Oparł się na tych samych dokumentach, które 
dziennikarzowi posłużyły do zniszczenia polityka.   
Prowadzona przez „Głos Wielkopolski” akcja przeciw Libickiemu, wzmacniana przez wersję 
internetową sprawiła, że PiS postanowił zająć stanowisko. Jarosław Kaczyński zdecydował, że  
Marcin Libicki, wyróżniający się poseł Parlamentu Europejskiego  nie został dopuszczony na listę 
wyborczą PiS.  
Wszystko odbyło się zgodnie z prawem: w roku 2007 IPN umieścił nazwisko Marcina Libickiego w 
katalogu osób publicznych, na które są jakieś materiały. Libicki wystąpił o autolustrację. IPN zbadał 
dowody i w sądzie wnosił o uznanie, że nie jest on kłamcą lustracyjnym. W 2010 Sąd tak orzekł, a 
w uzasadnieniu oczyścił Libickiego z zarzutów.  
Ale dla Marcina Libickiego jest to co najwyżej osobista satysfakcja. Jako polityk został zniszczony 
przez dziennikarza „Głosu Wielkopolskiego” i przez własną partię. Jego sprawa była przegrana w 
momencie, kiedy dziennikarz Krzysztof M. Kaźmierczak wypatrzył go na liście IPN i postanowił 
zrobić z tego temat. 
Przeszło dwa lata, w insynuacyjnym stylu, operując domniemaniem winy, selekcją faktów, 
dowolnością interpretacyjną, jednostronnością, domysłami, przeinaczeniami, emocjami – 
udowadniał przyjętą przez siebie tezę, że Marcin Libicki był przez lata współpracownikiem 
„wywiadu SB”. 
Wspierali  go w tym działaniu przełożeni. Redaktor naczelny Adam Pawłowski zabrał głos, kiedy 
jeden z historyków broniących Libickiego napisał, iż za atakami na niego stoją niemieccy 
właściciele  gazety, jako że Libicki w Parlamencie Europejskim zagraża niemieckim interesom. 
Naczelny wypatrzył element spiskowego oglądu rzeczywistości w tekście krytykującym jego 
gazetę, ale w tekstach swego dziennikarza, o ileż bogatszego w spiski, domysły i insynuacje – 
niczego nie zauważył. Bierze go w obronę, bo sprawa jest jego zdaniem oczywista – są teczki 
Libickiego.  
 
Krzysztof. M. Kaźmierczak i „Polska. Głos Wielkopolski” nie dochowały reguł rzetelnego i 
przyzwoitego dziennikarstwa. Chciały zniszczyć dobre imię, zniszczyły życie publiczne Marcina 
Libickiego – i żaden wyrok sądu nie jest w stanie tego zmienić. Kaźmierczak dalej jest 
pracownikiem  gazety, szkalujące Marcina Libickiego teksty dalej można przeczytać na jego blogu 
w Internecie.  
 
 


